onsdag 5 januari 2011

Läs boken och titta på TV ikväll!

Jag har läst Ken Folletts thrillers ända sen 1979 när "Nålens öga " kom ut, och alla hans böcker har varit välskrivna och mycket bra. För några år sedan hörde jag talas om den historiska romanen "Svärdet och spiran" (årets roman i USA då och Oprah valde den till 2000-talets bästa bok).Denna tegelsten på 1077 sidor fängslade mig från allra första början men jag kan inte tala om varför. Det är en historisk roman om ett katedralbygge i det krigshärjade England på 1100-talet, om prior Philip och byggmästaren Tom. Det låter torrt och tråkigt men är absolut inte det! Den är kritikerrosad världen över och jag har övertalat flera vänner att läsa den och de har fastnat, precis som jag! Nu börjar en TV-serie i fyra avsnitt, baserad på denna roman, på 3:an ikväll. Filmer och serier brukar inte bli lika bra som böckerna, men är den hälften så bra som boken är jag nöjd. Titta gärna ikväll, men framförallt, läs boken!


"Svärdet och spriran" har även en fortsättning, men ändå inte, med boken "En värld utan slut", samma ställe men en bit fram i tiden. Lika spännande, skicklig, detaljrik och man förlorar sig helt i den gamla världen. Staden Knightsbridge och dess katedral står fortfarande i fokus men nu med nya huvudpersoner och långa vandringar i andra länder. Ge dig själv tid att läsa dessa underbara böcker, eller ge dom till nån du tror skulle uppskatta dom. Jag är inte så intresserad av historiska romaner men Ken Follet skildrar det på ett sådant sätt att man inte kan låta bli att läsa vidare. Jag är avundsjuk på er som har dessa pärlor olästa ännu.

16 kommentarer:

Knasterfaster sa...

Hm, det får nog bli en tur in på Adlibris.se. ;)

Anonym sa...

Den ligger här på bordet, jag började läsa de första kapitlen i somras men så kom livet emellan. Nu kan det vara dags för ett nytt försök. Vi har inte trean på Gläntan tyvärr.

Caja: sa...

Tack för tipset...vidarebefordrade det till maken/c

Shit det var ett svårt ord att stava till...fick göraq om det flera gånger...vidarebrfdoöoggr

Caja: sa...

Hahahah mer stavfel...såg det...men det for iväg innan jag hann ändra../c

Livsnjutaren sa...

Nice, då får det bli kanal 3 på jobbet i afton;)
Tusen tack.

Tina sa...

Så bra då att jag bokat in den ikväll ;o)

Ting sa...

Åh, tack för tips!
Jag älskar historiska romaner och har tänkt se serien!

Caten72 sa...

Kan inte mer än instämma till fullo. Underbara böcker, svåra att släppa ifrån sig. Personen som rekommenderade mig att läsa dem har redan sett serien och han säger att den är minst lika bra som boken. Så vi lär inte bli besvikna :-)

Petra sa...

Tack för tipset. Den får man läsa tror jag.
Kram

Maj Korner sa...

Den första delen läste jag när vår smala långa kanalbåt sakta tuffade fram genom exakt det landskap som beskrevs i boken.

Den andra delen läste jag för ganska precis två år sen, ser jag på mitt inlägg:

http://majkorner.blogspot.com/2009/02/bokangest.html

Gafflan sa...

Mycket har lästs av Ken Follet i detta hus, speciellt malen men just dessa böcker har ingen av oss läst...hmmm...eller har vi det...varför har vi missat detta? Ingen aning?! Få kolla på 3:an i kväll.
Pössen och en kram.

Gafflan sa...

Vet du vad Fru Venus? Jag är inte gift med en mal (tror jag) utan en MAKE =O)

Madlar sa...

Jajamen, läst boken två gånger o hoppas verkligen att jag inte blir besviken ikväll på serien.

Gafflan sa...

Jo, maken har läst dom :D

Finnpajsaren sa...

Aha... Okej tack för tipset.
The third twin är en av mina bästa böcker.

Men cocktailparty!! Aaaaaavis.

Charlie sa...

Underbart fängslande bok, den står sedan många år i min bokhylla och jag har läst den ett par gånger!
Såg första avsnittet igår och det var sevärt, hoppas resten är lika bra. De följer boken bra faktiskt.