lördag 17 september 2011

100 bra saker med Mariehamn och Åland

37. Skördefesten

Varje år i september ordnas Skördefesten med öppna gårdar, försäljning, underhållning och lekar för barnen. Mat, dryck, frukt och grönt trängs med hantverk av alla de slag. Både salt och sött fyller din mage under dagen och kvällen. Ålänningarna går man ur huse och de senaste åren har även folk från Finland och Sverige hittat till Skördefesten, både på bussresor och på eget bevåg. Idag besökte vi kommunerna Lemland och Lumparland och både handlade och åt gott och mycket.

Stall Twilight var en mycket positiv överraskning. Förutom att allt var så fint ordnat med försäljning, lek för barnen och god mat, så träffade jag en åländsk kvinna/författare där som golvade mig totalt med sin konst och sina texter. Jag berättar mer om henne sen, hon gör helt underbara saker!

De hade en traktorutställning, femton gamla veterantraktorer

Här är Mannens favorit

Och här är min :-)

Även gårdens katt gillar den röda traktorn

Dom hade ett roligt sätt att räkna besökare, man skulle trä en ring i rätt färg på ett stativ för att de skulle se hur många kvinnor, barn och män som varit där. Tyvärr gjorde lång ifrån alla det.

Här är det fest med levande musik under kvällen
Ollas

På nästa gård, Ollas, satt Berit och flätade pilkorgar bland stånd med annan hantverk, fisk, inläggningar och andra godsaker.

Haddnäs gård
En av Ålands, till arealen, största gårdar där dom också föder upp och tränar travhästar.
De små kalvarna Clipper och Skipper har blivit lämnade av sin mamma och är uppfödda med flaska. De var snälla och goa, ville gärna bli klappade och få mat av villiga händer :-)

Kön till Highlandcattle burgarna var lång....

Jag ville tävla/rulla halmbal med Mannen, men han ville inte ställa upp.....tunnis

Det här är en vanlig syn på Skördefesten, djuren betar på en åker, och på den bredvid står det hundratals bilar parkerade

Jungfrun ligger närmast vår stuga, lite avsides, ganska litet men riktigt vackert.



Lammen och getterna lockade barnen - och mig :-)

Nästa år ska vi besöka fler gårdar, det finns runt trettio gårdar att besöka, ni kommer väl med nästa år?

4 kommentarer:

Vicky sa...

Hur smakade highlandcattleburgarna? Har bara sett dem i Skottland. Djuren alltså.

Fru Gårman sa...

Coola traktorer! Lika coola som din midja! :D
(kolla, jag kan va mig själv också!!! hahaha)

Malla sa...

vilken rolig grej att arrangera! fina bilder :)

Anonym sa...

Vilka härliga bilder, sånt där älskar jag, alltså med djur, hantverk osv.. Det är mysigt.
Tack för att du anmäler dig som kock, kan du vara här lagom till frukost? :D