söndag 8 januari 2012

Ni svenskar är taskiga mot oss finnar!

Dessa eviga kommentar om sprit och finnar. Hmpf.

"Hur blandar en finne en Vargtass? Jo, en liter sprit och två lingon!" He he....kul. Typ.

Eller:

"Finsk glögg; En hink Koskenkorva, 1 dl saft och sju russin!" Ojojoj vad kul. *suck*

Eller:

"När finnar lagar bål fyller dom ett badkar med Vodka, släpper ner fyra blåbär och sen får gästerna försöka få upp dom med ett sugrör". Jomenvisst.


Ni förstår inte hur sådana här skämt sårar vårt melankoliska hjärta. Ni tror att vi bara är ett gäng grovhuggna skogshuggare i Marimekkostövlar som slåss med kniv och dricker renat.

Fel. Så fel. Vi är ganska sofistikerade faktiskt. Cocktails är vi bra på. Drinkar i världsklass kan vi blanda. Speciellt paraplydrinkar. Vem i Sverigelandet kommer på tanken att göra en sådan här specialare, va?


16 kommentarer:

Shamrock sa...

Ser fram emot att få testa den i sommar ;)

LillaTuss sa...

Vad innehåller drinken mer än ett paraply??

Anonym sa...

Jag är varken Finne eller Svenne. Men jag gillar alla människor så länge de är snälla mot varandra.
Men jag måste bara berätta detta: Jag brukade alltid rätta min dotters pappa när vi bodde ihop. Han är Afrikan. Jag brukade säga till honom varje natt när vi la oss i sängen: Kan du le så att jag ska se dig? Han försökte desperat hitta skämt mot vita människor men hittade inga... :)

Märta sa...

Hahaha! Det var mig en fin paraplydrink!

Påminner mig om när en svensk vän som arbetade i Helsinki efter helgen berättade för sin finske kollega att det tagit slut med tjejen. Kollegan drog ut nedersta lådan i skrivbordet, plockade fram en flaska Vodka och ringde hem till sn fru för att berätta att han skulle bli sen för en vän med hjärtesorg behövde botas.. :D

Marianne sa...

Hahahahaha,dööör av skratt!
Själv är jag "Hälsing" från början och där går vi inte heller av för hackor ;-)

Åsa Hellberg sa...

Min bild av finnar är att de är arbetsmyror och perfektionister. I alla fall har mina finska kollegor varit sådana:)

Mammy sa...

Jag är halvfinne så jag vet att det stämmer det där med kniv och vodka!! HAHAHA!!!
Den där paraplydrinken skulle jag vilja testa....har aldrig sett en sån i finland.
Perkele!!

Maria sa...

Den ser spännande ut :)

Ha en fin kommande vecka <3
Kramar Maria

Lena sa...

Vi är rätt elaka mot norrmännen också! Fast nu har jag inte hört norrmänn och finnar skämta om oss svennar då förstås, de kanske håller lika hög klass som oss?!

Bella sa...

Hihi=)
Blev högläsning för maken om detta inlägget =)

Fru Gårman sa...

Ja, det ska va en finne till en sån paraplydrink! ;)

h sa...

Skulle vara kul att veta vad finnar brukar säga om svenskar? :)

Malde sa...

:-D

Kommentarer överflödiga skriver hon som är gift med en halvfinne!

mammahumor sa...

Jag är född i Finland och har druckit flera sånna drinkar. :)

Mångmamma sa...

Jisses kvinna, du är riktigt, riktigt rolig!

Anonym sa...

Hahaha. Ja finska paraplydrinkar äger.

Ha en bra dag!