söndag 10 juni 2012

"Sonjas sista vilja"

Jag ska börja med att säga två viktiga saker innan jag recenserar boken Åsa Hellberg har skrivit:
  1. Jag var gråtfärdig ganska ofta medan jag läste.
  2. Jag ska ge upp mitt skrivande.

Gråtfärdig var jag för att jag var så glad över att Åsa fått ett så bra resultat efter allt sitt slit med "Sonjas sista vilja". Mitt skrivande känns som en rolig historia i Kamratposten 1978, därför tror jag att jag lägger ner.

Annars.

Någon jämförde den med Mamma Mia filmen, och det förstår jag, feel good när det är som bäst. Väldigt vackert paketerat också, jag bara älskar omslaget! Trots att man vet vart det lutar, vem som ska få vem och att alla kommer att vara jätteduktiga på det de företar sig, är det underhållning av hög klass. Känns bra att det är så "svenskt" och inte så engelskt och amerikanskt som de flesta feel good romaner är.

Trots det vill jag jämföra Åsa med en amerikanska, nämligen Nora Roberts, och det är en komplimang från mig! Böckerna har lite samma stil, underhållande, bra flyt och huvudpersoner som man känner för. Kryddat med lite av den svenska synden, men väldigt smakfullt, blir den inte alltför sockersöt.

En vän till mig saknade "negativa" händelser, allt är ju inte bara bra och roligt. Nej, det är det inte, men en underhållande bok i solstolen eller soffhörnet, där läsaren kan byta plats med en av karaktärerna och leva ett annat liv för några timmar, ja, då är det här boken som gäller. Grattis Åsa!

10 kommentarer:

Åsa Hellberg sa...

Men ÅHHHHHH, Venus. Tusen, tusen tack. Och sluta för bövelen inte skriva!

Inger-Anne( Annikas mamma) sa...

Fortsätt skriv på din roman,snälla !!!!
Den kommer bli kanon.
Världen har tillräckligt många feelgood/vackra människor/lyckade karriärer etc etc-böcker. ( kräks)
Alltså, den FÅR ha ha happy end och så (haha),
men saknar en "anti"-bok,som din kanske blir ??
Jäkligt kul hittils iaf,love it !!!

Sus sa...

Vad roligt! Jag ska köpa den pronto!

Märta sa...

Visst var den alldeles spektakulärt hjärtevärmande!
Ser SÅ fram emot uppföljarna!

Och inte tusan ska du sluta skriva! Tro på det du gör och strunt i att jämföra dig med andra!

*regnväderskram*

Snäckskalsdalen. sa...

Jag ska verkligen ta och läsa boken när det blir dags, det ligger flera on line nu, men det är trevligt att höra att den får så bra kritik!
Kram i regnet

Malla sa...

den låter riktigt bra!

Ezter sa...

Måste också läsa, låter helt i min smak!

Helena m. 4 sa...

Määh hallå, INTE sluta skriva !
Ajja bajja,
Pausa om du behöver inspiration och vin/choklad/smärtstillande, men inte sluta skriva...!

h sa...

Men jag vill ju läsa DIN bok Venus!!! Du kan ju inte sluta skriva nu....inte när jag fått sån mersmak av de stycken du lagt ut. :)

Agneta sa...

Precis så kände jag också, att jag ska sluta skriva. Men vi fortsätter, vi ska skriva klart. Eller hur?!