torsdag 13 september 2012

Med risk för att få runt öronen igen...

Det är väl få som har missat händelsen där en berusad man trillar ner på tunnelbanespåret och en fullblodsidiot hoppar efter, inte för att hjälpa honom, utan för att råna mannen som ligger där på spåret.

Sen försvinner han. Och lämnar mannen där för att bli överkörd. Och det blir han, med resultatet amputerad fot och skadat knä. Och det är nu som jag blir riktigt upprörd då vi läst på lite.

I Sverige är det inte straffbart att lämna en människa i nöd! Jo, på sjön, men inte på land!?

Sedan 2009 har det förts diskussioner om hur man skulle få in det i lagboken då de flesta länder redan har det. Tillsvidare har man inte kommit fram till något. Hur jävla länge kan det ta att bestämma något sådant?

I media och i diskussioner med andra människor får vi ofta höra hur hårda finnarna är, hur taskiga de är som inte tar emot fler flyktingar/invandrare och om "ryssfasoner" som lever kvar.

Kan så vara. Men enligt den finska strafflagen kan du bli straffad med böter eller upp till sex månaders fängelse, i vissa fall upp till två års fängelse för, "Försummelse av räddningsåtgärd". Alltså, det är straffbart att lämna en person i nöd, en människa som du kan hjälpa eller ordna att någon annan hjälper.

Jag vet inte hur svenskarna "straffar" detta stolpskott till människa, men jag hoppas det tar ordentligt.

13 kommentarer:

LillaTuss sa...

Jag kanske oxå får det hett om öronen nu men jag instämmer med ALLT du skriver

maria sa...

Jag är på din sida! :)
Ja 18åringen kom ut alldeles upprörd efter att ha sett inslaget - jag tappade andan. Vad händer???

Åsa Hellberg sa...

Jag vet bara inte riktigt vad det begränsade mottagandet av flyktingar har med att göra att det är straffbart att inte hjälpa någon i nöd?

Fru Venus sa...

Åsa: Mångas åsikter om att finnarna är alldeles för hårda. När det gäller försummelse vid nöd tycker jag inte att de är det.

Realisten sa...

Hur menar du med flyktingmottagandet? Jag förstår inte heller vad det har med saken att göra???!!
Men händelsen på spåret var vidrig.

Gafflan sa...

Att hjälpa till borde vara självklart för alla men det verkar ju inte vara så.
Kram

Gafflan sa...

Sv: Ang. förvirringen vid matbordet. Inget fel på bloggbesök. Maken undrade helt enkelt om jag "glömt" att meddela honom. ;))

Åsa Hellberg sa...

Venus; jag förstår.

Märta sa...

Det kan tyckas vidrigt att ett sådant beteende som den där mannen uppvisade inte är straffsanktionerat (med mer än själva rånbiten), men i Sverige blir det ju mer en fråga om etik och moral än straffrätt.

Det svenska förslaget till civilkuragelag har utretts och stötts och blötts de senaste åren men jag tror dock den stupade på sin egen orimlighet.

Men jag blir så himla nyfiken - finns den finska lagen om handlingsplikt att läsa på svenska någonstans? Skulle vara skoj att läsa hur ni finnar navigerade genom de juridiska kobbarna kring just den lagen! :)

Småländskan sa...

Fattar exakt vad du menar Fru Venus! Hade knappast tagit till mig detta som hände där i tunnelbanan, förrän jag i förmiddags i min lilla stad råkade ut för nästan samma sak. En berusad man (ja jag vet att han var det) låg helt utslagen vid min p-plats, folk omkring. Ingen gjorde nåt!! Jag ringde 112, ambulansen kom... Sen frågade jag de som satt/stod intill mannen varför de inte agerat. Inget svar! Jag frågade om de tycker det är skillnad på folk och folk. OM de tycker att en berusad lika gärna kan ligga där, kanske kvävas av sina egna spyor, bli sparkad till döds...Inget svar!
Vad faaaaaaan är det med folk???

Malde sa...

På ett sätt hoppas jag att några testosteronstinna slagskämpar hittar idioten före polisen gör det... Alternativt att han hamnar i fängelse och medfångarna får reda på vad han gjort...

Fast så får man kanske inte tycka.

Men den delen av finsk strafflag gillar jag!

Kramar till dig!

Madlar sa...

Blir så förbannad. Idioten bedöms säkert som psyksjuk, döms till vård, "vårdas" 4 månare som inkluderar 12 permissioner, släpps ut o fortsätter med sitt beteende. Nämnde jag att jag är förbannad?

Laila sa...

Jag hoppas innerligt dom får tag på honom, låser in honom någonstans och slänger bort nyckeln! Man beter sig bara inte så där! >:-[