torsdag 1 november 2012

Åhh.......

Asta är tillbaka. Min röda riddare som inte gick genom besiktningen har varit hos bildoktorn och en hel hög med unga bildoktorsaspiranter på Yrkesskolans bilmek (fast den heter något flottare idag). Vinterdäcken är på och alla fyra bussiga saker är bytta och det till en kostnad som fick mig att gråta av glädje. 45 europengar ville den vänliga och mycket sympatiska bildoktorn ha. Gud hör bön. Och kloink-kloinkljudet är borta.

Det här får mig att fundera. En timme tog de betalt för, 36 € + några cent + skatt = 45 euro. 1 timme.
För några veckor sedan lämnade jag in Blåögas moped för oljebyte, en 300 km:ers titt måste det vara enligt boken. Jorå. Det tog två (?) timmar och kostade 169 €. På en moppeverkstad. Jag grät då också, men blod. Det händer inte fler gånger. Att jag gråter blod kanske, ja, men inte moppeverkstad. Nuförtiden är allt moppepyssel delegerat till faderskapet.



2 kommentarer:

Polargrevinnan sa...

Bilen ska bara funka och det är herrns huvudvärk. Däckbyte skedde i tisdags. Däcken förvaras hos däckfirman. Jag visade mitt intresse med att fråga vad det kostade - tusen spänn.Till våren tycker jag att vi ska röja i källarförrådet. Fyra däck - de måste få plats. 1000 kronor - det är ju inte klokt.
Ser att du drömmer om värmen, vem gör inte det.
När världen slutat att snurra ska jag börja att läsa resebroschyrer.
Ha det bra.
Kram Viola

Malla sa...

men sköööönt att det inte blev mer än så! nu är det bara tuta och köra :)