torsdag 27 december 2012

Kläder är ett litet helvete.

Nej, nu ljuger jag, det är ett stort helvete! Så stort att det inte finns kläder alls i den storleken.

Mannen och jag tänkte på samma sak när jag fick bekräftat att jag börjar ett nytt jobb den sjunde januari - jag måste ha nya kläder! Kläder jag kan visa mig i bland folk, kläder som inte är röda korvskinn med fettfläckar mitt på pattagonien, kläder jag kan andas i när jag sitter, kläder utan paljetter, svarta kissor eller Formel 1 bilar över traktordäcket. Kunder-tittar-på-dig-normala-kläder. Sådana behöver jag.

Idag var jag ut på stan och provade lite kläder. Plockade åt mig fem överdelar i storlek XL modell svepandetältunderbrösten. Förutom att dessa svepande tält(?) var genomskinliga när de satt fastsmackade på mig så var de just fastsmackade på mitt traktordäck och gäddhäng. Den synen var inte munter kan jag tala om. Det var inte heller priset på dessa intepåreaplagg. Jag lade ner snofsa upp mig projektet. Ska göra ett nytt försök i Sverigelandet nästa vecka.

Upptäckte en sak idag där jag stod i profil (dumt, mycket dumt) i provrummet. Bikinitrosor, småtrosor och annat elände som korvat ner sig och lagt sig över b********n kommer aldrig någonsin bli blekta av solen eller utnötta av byxtyg som skaver mot, nehejdå. Just den delen av kroppen ligger i konstant skugga pga av ett degslappt överhäng.




11 kommentarer:

Anonym sa...

Jag kan inte yrkestiteln du ska ha från och med måndagen den sjunde januari. Annars tänker jag tvärtom. Grå människor syns inte. Varför inte utnyttja dina talanger. Du kunde bli en magnet. Kunderna dras till dig och dina kollegor blir avundsjuka på dig.

Lycka till med Sverigeförsöket. Jag är glad att jag slapp följa med till rean igår. Där var visst en del folk som slogs om samma plagg. :(
Jag hatar verkligen att besöka ett provrum. Passar inte första plagget blir jag trött, svettig och vill bara iväg igen mot första bästa fik. Där kan jag däremot sitta länge.

Nette Cecilia sa...

XL är i minsta laget på min kropp ,som tur är får jag köpa in mina kläder själv .Profil är ju nog det sämsta hos alla människor om man får tro dom som står i provrummet med storlek 36 . Fast dom vet ju heller inte hur det är när det inte finns större storlekar att prova .Hoppas du har bättre tur nästa gång ,Nette

Hovdamen sa...

Ursäkta att jag skrattar men du skriver så roligt och jag känner såååå väl igen mig! Nu kan jag faktiskt köpa lite åtsittande kläder igen efter ett och halvt år med tuff träning. Jag har säkert 10 kg till som borde bort (minst) men nu är det mycket muskler också så det känns betydligt bättre. MEN det är en ständig kamp, det ska gudarna veta. Jag är säker på att du kommer att hitta ett o annat som du kommer att trivas med OCH se snygg ut i! Lycka till o grattis till nya jobbet!

Anonym sa...

Usch, den där känslan är inte kul oavsett storlek, och trust me, vi bär alla på den känslan från tid till tid. Grattis till nya jobbet! Jag börjar också nytt jobb den 7e. En spännande start på nya året för dig och mig ;)

Susjos sa...

Suck, dessa provrum...det mest obehagliga som finns ju!
Lycka till i Sverigelandet, här kanske det finns grejor!!

Susjos sa...

Suck, dessa provrum...det mest obehagliga som finns ju!
Lycka till i Sverigelandet, här kanske det finns grejor!!

Susanne sa...

Hoppas att du hittar en massa snygga kläder.

Evas Kvarnaro sa...

Ha ha ha . . . känner igen mig, det gör nog många. Kläderna är sydda i kina för de småväxta.
De har ingen aning ännu hur stora vi i väst-världen är.Men de börjar
snabbt att komma i kapp *fniss*
Tur vi är alla olika.
Grattis till nys jobbet.
//Eva

Singelmamman sa...

Jag undrar hur man ska vara skapt för att ha lätt att hitta kläder. Jag tycker det är väldigt svårt att hitta något som sitter bra.
Fast jag gillar å andra sidan inte att prova kläder. Och köper nästan aldrig nya kläder heller.

Baronessan sa...

Avundsjukt läser jag att du fått ett nytt jobb! Hur gör man?
Sen undrar jag om du verkligen måste ha nya kläder. Du fick ju jobbet! Du hade väl kläder på dig då, eller? God lycka hur som helst!

Shamrock sa...

jag var inne i en butik och köpte ett plagg i stl 36 och ett i XL. Så det är en viss variation på storlekarna må jag säga