onsdag 2 januari 2013

Gymdöden. Eller julmatsdöden.

Nya friska tag i arla morgonstund.

Läste om en (ung) tjej som tagit tag i saker, gått ner 27 kilo på 9 månader. Verkligen bestämt sig för att träna och gå ner i vikt. Hon bestämde sig bland annat för att köra crosstrainer i 1 timme tre gånger i veckan på gymmet. Bara bestämde sig, tittade på klockan med gav inte upp.

Jag bestämde mig också. Jag menar, hur svårt kan det vara?
2 minuter. Stirrar ihärdigt på klockan och andas flämtdöden.
4 minuter. Gasat 2 gånger med astmamedicinen, bytt ansiktsfärg från rosa till brandbilsröd.
6 minuter. Ser döden i vitögat och frågar personalen om batteriet är slut i klockan?
8 minuter. Gråter nästan, minns inte om jag andas och drunknar i svett.
9 minuter. Sitter på träningscykeln och söndagscyklar.

Hur sjutton fixar man 1 timme på fanskapet?
Nä, ska satsa på att börja med 5 minuter och öka med en minut per dag och sedan köra mitt vanliga program. Innan jul, mellandags och nyårsmat och lediga slappardagar var tio minuter inga problem, men nu? Nope. Snacka om att kondis är en färskvara.

10 kommentarer:

Malla sa...

ja visst är det så! nu har inte jag sprungit på flera månader (tror jag) och undrar om jag ens skulle ta mig 2 km utan paus..

Livets vägar sa...

1 timme på crosstrainer låter ju farligt! Nej, jag förstår dig. Jag fixar inte det heller. pga mina egna krämpor. Kan ju inte göra mer än 10 steg på min crosstrainer :(
Men vi gör det Vi kan eller hur? och det får åt minstone hålla oss vid liv.

Gott Nytt År till dig!
Kram. Tali

Kaatzi sa...

Vi har nog läst om samma tjej då. Jag hade också dött efter en stund... av andnöd. Man får ta ett steg i taget eller kanske skita i crosstrainern och välja en annan form av träning istället :-)

Ezter sa...

Jag klarar inte 2 minuter...

Renée sa...

Du kom på det själv, tänkte säga att du ska köra så långt du orkar och sakta öka! Till slut kanske du klarar en timme, vem vet? Jag körde faktiskt så hårt när jag var "frisk", dock gjorde det mig inte direkt friskare... Du har så mycket att vinna på detta, framför allt kommer din astma bli så mycket bättre. Jag hade en vän som gick ner och i samband med detta försvann hennes astma! Tänk vilken lycka!!! Jag säger lycka till och hoppas att du inte ger upp även om det är lite motigt ibland. Tänk då på mig som inte KAN träna, jag hade gjort vad som helst för att kunna...
STOR KRAM!

Singelmamman sa...

Det beror ju alldeles på vilket tempo man håller skulle jag vilja påstå. Orkar och kan du gå en timme till exempel utomhus så kan du gå på en crosstrainer en timme. Men frågan är om det är så himla effektivt. Det gäller att hitta den träning som är mest effektiv för en själv, oavsett om så halva världen tränar på ett annat sätt. Det finns ingen universalträning som passar alla. Jo, det ska vara promenader då.
Och kom ihåg, variera träningen, dra ner ibland på antal varv och styrka och öka ibland.

bosseliden sa...

Det finns ett stort problem med din blogg. Om jag råkar ut för en fallolycka kanske jag kan få skadestånd? Din mellantext fick mig nästan att skratta mig ner på golvet, från skrivbordsstolen.
Din taktik att öka på en minut är klart smartast.
Visa artiklar gör mer skada än nytta.

Snäckskalsdalen. sa...

Ja hu, usch, trist så det förslår. Var rädd om ryggen på den där helvetesmaskinen - jag hade aldrig nånsin haft känning av min rygg tills jag började med en crosstrainer - jag lär ha stått fel och det var inte bra. Bara ett litet tips, kolla så att du står rätt!
Kram

Helena sa...

Verkar livsfarligt att träna...bäst att låta bli. :P

ettstenkast sa...

Jag säger som Singelmamman, det hänger ju på tempot. Nu vet jag inte vilken skala den ct-n du provade hade, men hos oss har de från 1-25, och där håller "svensson" en 8:a i typ 45 min. Så börja på lågt motstånd och öka!

Jag har, skam till sägandets, en ct hemma, men den har väl nära nog rostat ihop. Stod på ett knasigt ställe som inte ingav till träning, men nu är den flyttad, så jag räknar kallt med att när semestern är slut (7 jan), då ...

Lycka till!