onsdag 1 maj 2013

Ibland är det bäst att inte vara så kaxig....

Igår efter jobbet sprang jag in på Citylivs för att köpa mig ett par trådstruvor - Tippaleipä (droppbröd) på finska - för det ska man äta med mjöden till första maj. Mannen framför mig hade köpt x antal munkar som han hade i en papperspåse och ett par andra saker. Han betalade, tog de andra sakerna och gick.

Kassörskan och jag upptäckte samtidigt att han glömt påsen med munkar, varpå hon ropade tillbaka honom. Han kom, lite röd om örsnibbarna, och hämtade påsen samtidigt som han mumlade något om hur han kunde glömma det viktigaste.

Med ett litet överlägset(?) smile tänkte jag samma sak, hur kunde man glömma munkarna på valborgsmässoafton, han hade ju bara tre-fyra varor. Typiskt karlar, det var säkert bara det, glömska karlar med noll koll. Kassörskan och jag log förstående mot varandra och skakade på huvudet.

Jag betalade mina trådstruvor, la bank och plussakort tillbaka i plånboken, greppade väskan och........gick ut. På gatan utanför skriker en man (typiskt) bakom mig; "Vänta, du glömde dina struvor!" Ridå. Dubbelridå.

Jag kan bara skylla på att jag hade bråttom ut till stugan, Mannen, kissorna, brasan och havet.


Mannens en arbetskamrat, som är från Spanien, tycker våra trådstruvor påminner om friterade aphjärnor (vad han nu vet om det...). Jag tycker de är jobbiga att äta men goda. Det tyckte även Totsie, att de var goda, hon tjuvsmakade igår. Nu ska vi gå ner och bottenmåla båten och fika i solen.

Trevlig första maj på er!

4 kommentarer:

Gina sa...

Oj, just den varianten på struvor har jag aldrig sett förut. Gör du din egen mjöd/sima? Apropå glömskan, den behöver vi inte prata om.

Snäckskalsdalen. sa...

Jamen, är det inte typiskt!
Var försiktig när du målar, det kan fresta på armar och ryggar och rumpor!
Kram

h sa...

Haha, omedelbar karma!? ;)

Osloskånskan sa...

Jag tror inte aphjärnor krasar.