måndag 17 maj 2010

Har ni en aning om hur det känns?

Klockan är 20.30. Du har just klippt gräset (lilla plätten, mannen tog den stora med stora maskinen), det är fortfarande 19 grader varmt i skuggan. Solen skiner ännu och svetten rinner från alla håll och samlas nere i gräsklipparskorna. Som pricken över i:et får du ett lindrigt astma anfall och måste rusa upp efter inhalatorn som du naturligtvis glömt att stoppa ner i fickan. När allt är färdigt och andningen fungerar till 70 %, och du kan klä av dig gråsjavar-byxorna, T-shirten från Kapp Ahls öppning april 2002, och dom slaskvåta mommo-trosorna. Har ni en aning om hur det känns att få ställa sig i en kall dusch och bara få njuta i femton minuter?

Jo;

Det är som den första klunken vitt, svalt vin en varm sommardag.

Det är som när mannen hittar fläcken på ryggen där han ska klia mig på första försöket.

Det är som en tugga av ett färskt finskt rågbröd.

Det är som när de nya röda skorna sitter som en smäck redan första dygnet.

Det är som när du kommer underfund med att ungarna inte försökt ta livet av varandra på hela dagen.

Det är som den allra första kyssen när du som trettonåring svarat ja på "får jag chans på dig".

Det är som den otroliga lyckokänsla du känner när du märker att trosorna inte rullat ihop sig under den nedre bilringen när du stiger ur bilen.

Det är som den allra första chokladbiten för dagen, och du vet att det inte är den sista :-)

Det är som när tvättkorgen är tom och tvättmaskinen sjunger min melodi.

Tack snälla du som uppfann duschen!

13 kommentarer:

Madlar sa...

Haha, du har möjligen inte funderat på karriär som standup? Allvarligt alltså, du är galet kul med dina krumeluriga o pricksäkra reflektioner.

desperat hemmafru sa...

JA, ståuppare! Det vore något!!!

Sandra sa...

Håller verkligen med föregående talare, standup helt klart!

Petra sa...

Klockren som alltid.

Märta sa...

Nu vet vi!! :D

Snäckskalsdalen. sa...

Hej du!
Nu har jag läst dina dagens och jag måste säga att det blev spets på alla!
Snygga skodon, fast jag tror du har snyggare hemma redan, som du visat förut....! Så inga mer köp, inte!
Vi har ingen värme kan jag meddela.....grått och kallt mer.
Kram

Cia40 sa...

Hihi....
Mitt dilemma har nu löst sig!
Sitter ju här med abstinens efter knäckebröd!!!:)
Skall genast gå och ta en DUSCH....hihi
Kram Cia:)

Tigerlilja sa...

Tack och lov ingen gräsmatta, men minns hur det var. Här +8.

Ulrika sa...

Du är för härlig!
;)

Fast det där med första kyssen vet jag väl inte, såå himla bra var den väl inte, tyckte det var lite väl fumligt och krockande näsor ;)

Lysande ögonblick! sa...

Underbart inlägg. Alldeles alldeles lysande! KRAM!

Monica sa...

Jag kan *bara* lyfta på hatten för ditt inlägg:
Förgyller kvällen & natten. Ett gott skratt förlänger livet(sägs det)

Jesse-Paloma sa...

Jag håller med!! Jag skulle boka direkt!

Anonym sa...

Duschen är en livgivande uppfinning.