lördag 16 oktober 2010

Nu börjas det...

Sovmorgon, idag igen. Skönt men lite segt nu. Tyvärr är det annat som är segt också. Andningen. Hej astma och hej spira! Förstår inte riktigt varför, visserligen helgrått ute, +4 grader, men ska det vara så här tungt nu redan? Isch...

Nu ska vi fundera på inköp, förhoppningsvis annat än fiskpinnar, baka tårta, slå in ett par små presenter och lite sånt. Sen ska vi också rusta till "tillbringa hela kvällen i sovrummet får inte lämna det se till att ha gott och vin och tv-tidning". "L" får ju huset fullt med tjejkompisar till kvällen/natten, och då får vi inte höras eller synas, men vi måste vara hemma för annars får inte kompisarna övernatta här, de måste "vaktas"!? Krav från deras föräldrar. Hur gör ni? Får era tonåringar ha ett litet kompisparty hemma, femtonåringar, utan att ni är med? Får de sova över hos kompisar som inte har föräldrar hemma? Vi har tillgång till en liten etta inte så långt härifrån, men det dög inte. Så vi blir hemma, "instängda" i sovrummet och ska lyssna på fnitter halva natten, tjejparty ni vet ;-)

12 kommentarer:

Chrissan sa...

Plusgrader minsann.
Här hade vi -4 grader imorse.
Burr.

Shamrock sa...

Mina har varit hemma själva fast vi inte varit hemma.

Då har vi kollat med de andra barnens föräldrar som funnits till hands och som vetat att det var FF. Dessutom har grannarna haft vårt telefonnummer om det skulle vara något.

Hittills har det funkat bra. Tycker nog att ettan hade varit ett bra alternativ. Sen kunde både ni och nåt av de andra föräldraparen tagit kvällspromenader för att kolla läget. Man kan ju kolla utanför så slipper barnen tycka att man är larvig

Unknown sa...

Ler..mycket som vi har lika känns det som...ettan tänker jag på nu. Har också tillgång till en sån och där har jag övernattat när det varit tonårspartaj hemma hos oss och inga föräldrar har protesterat mot det. Att sen inte "vakta" för mycket tror jag på och jag kan svara ja på frågan om övernattning utan föräldrar hemma. Att visa att man litar på sina ungar tills annat är bevisat är min grej och det har fungerat bra. Vad gjorde inte vi när vi var 15?!?!

Unknown sa...

Glömde det som Shamrock nu skrev...att informera grannen och att dom också har mitt telefonnummer...så har jag också gjort. Sen har jag ettan väldigt nära och måste ju ut och gå med Sigge ibland...

Singelmamman sa...

God morgon. Min tonårstjej har fått ha tjejparty själv hemma hos mig, och varit på tjejparty hos kompisar. Hos mig får de vara själva, en tjej har sovit över. Hos kompisar har föräldrarna gjort som ni. Jag tycker tonåringarna måste få vara själva, men veta om att vuxna finns väldigt nära. Det är ju en trygghet för dem också. Hoppas ni och hon får kul.

Elin Damberg sa...

Jag inser att jag har mycket skoj framför mig. FF? Finnas men inte märkas? Vakta?

Hahaha, mina största barnbekymmer är beslut om huruvida jag ska sätta på ett bamseplåster eller batmanplåster när kidsen ramlar ner från träden. Jag raljerar, men vad ska man göra?

Ha det så mysigt i sovrummet!

:-D

mary-ann sa...

mina har fått vara hemma själv med mitt fonnummer skriven med stooora siffror på ett papper på kylen...15åringar är kapabla till att klara seg hyfsat själv och ger vi dom inte luft under vingarna hur ska dom då klara seg sen i riktiga vuxenlivet?

ha en underbar trevlig lördag i sängen...
kram

Märta sa...

Nu har jag ju inga barn men min princip är att hålla mig hemma om det vankas fest! Fast det är ju inte för att gästernas föräldrar tror att jag skulle vara ett bra "förkläde" förstås..

Men vad fanken - instängda sovrummet kan man ju hitta på både det ena och andra! Ha en riktigt härlig kväll och stort grattis till lilla stora "L"! *KRAMEN*

Agneta sa...

Ibland ser jag fram emot tonåren. Ska bli spännande att se hur jag tacklar det.
När jag väl är där kommer jag nog sakna ihjäl mig över den otroligt sköna tid jag har just nu!
Men jag tänkte ha exemplariska tonåringar! För det är väl bara att beställa eller?

Livsnjutaren sa...

Balansgång det där, och här jätteskillnad på vilka dom sover hos. Min äldsta hade en hyfsat stor fest i somras i mitt hus då vi ändå bor här hos älsklingen. Dom fick massa order dom skulle följa mm, och jag hade förvarnat grannarna och gett dom mitt nummer om det skulle bli för mycket väsen.Vi körde förbi en gång när vi tog in hästarna och kollade läget. dom skötte sig jättbra, Visst hade grannarna hört dom men inte mer. Dagen efter var det städat och fint innan kompisarna åkte hem.
Lilltösen har olika regler beroende vem hon sover hos (14 år) Där det är mer "tjosan" pratar jag alltid med föräldrarna innan. Och mina töser vet att jag någon gång ringt upp deras päron för att dubbelkolla så dom verkligen är där dom sagt dom ska vara. Tycker det är bra att visa dom att man är lite "polis". Händer alldeles för mycket konstigt nu för tiden. Är ju inte som när vi var ute.

Anonym sa...

Jag har varit instängd i natt och njöt som tusan! Tänk vad härligt att inte vara tvungen till nåt, mer än ta det lugnt. Se på tv/dator, läsa, äta gott och bara vara.

NJUT!

Anonym sa...

Jag tycker absolut att ett par 15 åriga tjejer är kapabla till att klara sig själva utan att föräldrarna ska kräva att ni ska vara hemma, eller tvärtom.