onsdag 24 november 2010

Bok award!

Jag har fått en "Cherry on the top" award av en författare med bloggen My Myself and I, tack! Jag gillar hennes blogg, hon skriver bra och man får mycket tips om böcker, recensioner och förlag. Nu vill My´s skapare att jag väljer ut tre favoritförfattare och en favoritbok per författare. Hmm... Jag gör så här:

Som mycket ung fick jag tag på en bok av Sidney Sheldon, nämligen "På andra sidan midnatt". I mitt tycke är det den bästa boken av denna bestseller författare, har läst alla nu. Det viktigaste var ändå att jag började läsa spännande "vuxenböcker" och behövde inte läsa om Kitty och Vi Fem böckerna allt för många gånger.

I biblioteket ute i skärgården fick jag tag på en skamfilad bok utan omslagsbild. Boken lockade mig då jag på 80-talet var helt uppslukad av andra världskriget och judarnas historia. Boken hette "Exodus" och är skriven av Leon Uris. Den boken fick mig att börja tänka i lite olika banor vad gäller evighetskriget, och fick mig också att göra en Pilgrimsresa till Israel och Jerusalem. Leon Uris är kanske inte en av mina favoritförfattare idag, men han är en enastående berättare. Mitlapasset och Harmageddon har jag läst om på gamla dar, och skulle vilja göra det samma med Exodus.

Paulo Coelho och "Alkemisten". Behöver jag säga något mer? Kanske att ni även ska läsa; Pilgrimsresan, Vid floden Pietra...., Veronika bestämmer sig för att dö, Djävulen och fröken Prym, Elva minuter, Zahiren, Häxan från Portobello och Brida. Miljoners-biljoners människor kan inte ha fel. Läs om ni inte redan gjort det.

Sen måste jag ju erkänna att jag njuter av att "hitta" nya författare, nya för mig. Som thriller författarna Harlan Coben, Lee Child och Robbert Goddard. Vad gjorde jag innan dom?

I vanlig ordning ska man skicka denna award vidare, och som omväxling gör jag det, var så goda:
Jag är..... Anna
Bara vara Madlar
Snäckskalsdalen
Nillas liv på pinnen
Shamrock

3 kommentarer:

Shamrock sa...

oj tackar, tackar. Nu måste jag fundera lite innan jag gör något åt den :)

Madlar sa...

Tack, brukar inte ta emot awards men den här var speciell, funderar o skriver imorgon.

Snäckskalsdalen. sa...

Å man tackar, man tackar....ska jag också nämna tre författare med en bok av var och en av dom.....OK, får fundera lite på det.

Men snälla Venus, har du ont i rumpen nu igen.....går tiden så fort? Jag tycker synd om dig, aj och usch och fy.

Va gulligt av mannen att bjuda ut dig på lunch. Jag har inte varit utbjuden på lunch sen....nä, minns inte, faktiskt. Lyckliga du!

Och snö har du! Vi har bara illa kallt och snålblåsigt.

Kram på dig!