måndag 1 november 2010

"Ska hon alltid vara så här?"


"Det här är min nya favoritplats. Just under taket, uppe på ändan på ett par resårsängar som står på kant. De är kvar här sedan matte hade nån sorts bloggträff. Passar mig bra. Hon där lilla svarta talibanen kommer inte hit upp. Här får jag och min svans vara ifred. Ibland fattar hon vilken sida man kan försöka klättra upp på , men innan hon är uppe har jag försvunnit. Det är lite jobbigt nu, hon är efter mig överallt! Tar, eller försöker, ta min mat, mina sovplatser, mysstunden med mellanmatte på kvällarna vid hennes element, överallt är hon.

Förutom att hon pratar konstant, hon är aldrig tyst, så är hon helknäpp vad gäller mat. Hon äter slanggurka, aubergine, mango, ananas och knäckebröd. Herregud, jag menar, hur kul är torrt knäckebröd och vattnig gurka? Hon är ganska klantig också. Rejsade på här en kväll, välte blomvasen och landade i ett brinnande ljus på bordet. Hon kom av sig då, en liten stund. Sen körde hon på igen. Med lockiga morrhår.

Hon tuggar på allt också. Husses datakabel, den där grejen man skrapar golvet med i duschen, minimattes sladd till plattången och antennuttaget på radion i fönstret. Knäppskåp. Jag bara väntar på att matte sätter igång tvättmaskinen utan att märka att hon krupit in där. Vad hon nu ska där och göra. Totsie alltså, inte matte, hon håller på med den hela tiden. Ibland sitter hon och klappar mig och säger: "Zorra, ska hon alltid vara så här?". Det undrar jag också, ska hon där lilla svarta vilden alltid vara så här?"

11 kommentarer:

Ninis sa...

Men Zorra då! Kommer du inte ihåg hur du var när du var liten? Fråga din matte så berättar hon nog :)

Cina sa...

"Djur är härliga, stundom besvärliga men väldigt kärliga"! Så skaldade mina barn en dag när jag var nära psykbryt av busiga, nyfikna katter. Och de är ju mysiga!

bokhyllan sa...

En perfekt favoritplats!
Kram.

Agneta sa...

=))

Rut-Knut-Tjut sa...

Kära Zorra, jag är glad att du hittat en plats där du kan få vara för dig själv en stund. Jag tror du kommer att behöva att den där sängen får stå kvar ett år eller så. Sen blir det nog bättre.

Ezter sa...

Hej! Halkade in på din blogg via din kommentar hos Cina om semlor som heter fastlagsbullar. Så oxå i min del av landet :)
Läste lite länge ner om din ex-man och sekretess osv... Skakar på huvudet! Ibland undrar man hur det står till i vården! Kommer fortsätta kika in här!
Hälsningar
Ezter

Unknown sa...

Var glad lilla katt att du inte är en ovig fransk bulldogg som våran Sigge. Sigge hade ett litet helsike här hemma, när våran lille marodör-kattunge Snusen bodde hos oss. Inte kunde Sigge komma undan som du inte. Håll ut, det går över.

Ulrika sa...

Pigg krabat. Som Hjördis. Hjördis har fortfarande mycket spring i benen, och mycket s a k t a gång runt våra ben så fort vi ska förflytta oss någonstans.

Hon pratar också mycket, kanske pga att hon börjar vara ett kåt stycke som börjar vilja göra saker med kissekatter med hankön.

Men söta är dom ju, särskilt om dom är stilla så länge att man hinner se efter ;)

Hjördis leker Följa John med Homer. Homer är hennes idol. Och hon är vansinnigt svartsjuk. Pratar man till honom så är hon där inom en enda röd sekund.
Här kallas hon Pinan ;)

Gafflan sa...

Stackars Zorra...ska hon någonsin få lugn och ro! Det lilla yrvädret påminner om en liten kissemiss jag hade. En liten Sigge som var precis exakt överallt. Min lägenhet var eller rättare sagt blev extremt spartanskt pyntad då yrvädret hängde i gardiner, lampsladdar, krukväxter, prydnadsaker, dukar...allt som inte var fastspikat eller limmat. Har ett ärr på näsan som minne av katten. Till slut fick kissemissen vara instängd i köket när jag jobbade. Tyvärr blev han överkörd. :(

Huskatt sa...

HAHAHAHAHAHA, sicken liten vilde som flyttat hem till er :D

Cia40 sa...

Ja, Zorra, en katt som Claes hade nog inte varit helt fel, OM nu inte man vill ha en, livlig, söööt, svart goding, som jag tror eran
matte älskar.....Ge att bara "lite" meeeer tid, snart när matte fått mer pli...:)
KRAMAR Cia:)