söndag 18 december 2011

Misslyckad kupp

Tänkte göra en god gärning, muntra upp två fina bloggvänner i Norge, Osloskånskan och Gro, genom att skicka dom ett varsitt ½ kilos paket med det prisbelönta Åländska smöret:


Smör är ju en bristvara i Norge just nu, och eftersom vi har av vårt eget smör här på Åland (bäst i test i Allt om Mat och andra tester) fixade jag två paket och gick iväg till posten. Hade färdiga snygga paket som inte alls påminde om ett smörpaket och adresskorten färdigskrivna.

"Är det smör i paketen?", frågade posttanten.

"Eeh.....nej", svarade jag. Pokerface nr 1 här alltså, seriöst, som yngsta brukar säga.

"Jaha, men ett paket som väger 530 gram och ska till Norge, vad är det då?", frågar hon.

Nu rasade pokerfacet om vi säger så. "Spelar det nån roll om det är smör?", undrar jag då.

"Ja, förutom att du ska fylla i blankett A 14, DD62 och EU71 (typ) för sändning av livsmedel utanför landet, betala för förtullningen så är det också en stor risk att du blir misstänkt för svartabörshandel på andra sidan".

Helt plötsligt har en god tanke och gärning förvandlats till en förbjuden blanketthandling som kostar skjortan.
Så, förlåt mina norska vänner, men här sitter jag nu med ett kilo av ÅCA:as smör och måste baka saffransbullar.

12 kommentarer:

Nenny sa...

Men tanken var god! =)

Sus sa...

Som sagt, det är tanken som räknas =)

Åsa Hellberg sa...

Jag skulle också bli glad av bara tanken:)

Fru Gårman sa...

Ååååh vad trist att kuppen inte gick att genomföra, men som sagt, tanken!

Shamrock sa...

Vad då svartabörshandel? Då måste man ju tjäna något på det och du ger ju bort det - snarare en förlustaffär

Snäckskalsdalen. sa...

Oj, men oj, ja, jag har funderat på om jag skulle packa ner en del smör och ta en sväng upp till gränsen....!!! Men du milde, flera ark som skulle fyllas i alltså....jaaa. Men tanken var god! Och rar och snäll som alltid när du är i farten.
Kramar

Ezter sa...

Men herregud! Om du lagt i når mer, typ en sockerkaka eller en mössa eller vad som helst, röntgar de paketen eller? Snäll tanke iaf!

Lady Gaggig sa...

Det var det jäkligaste!! Jag hade blivit tvärförbannad... Men va snäll du var! Kram, Moj

Malla sa...

men suck!
men det var fint tänkt av dig :)

Osloskånskan sa...

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA!!!!
Sonens morfar skickade bullar till honom i posten, det gick alldeles utmärkt1 Så hit med saffransbullarna bara! Maken var mäkta stolt som kom hem med franskt (eller var det belgiskt?) smör här, fem veckor efter att mandelmusslorna var bakade på osaltat smör (jag tog en nypa salt i degen, det gick bra). Men han fick beröm för god insats.

Klankis sa...

Men det var en tråkig posttant minsann!

Mammy sa...

Enligt min dotter i Oslo går det alldeles utmärkt att få tag i smör där. Fattar inte vad det är för stort ståhej om det där smöret!! :)))

Mammy