söndag 20 januari 2013

Påfyllnadshelg!

Vad jag har fyllt på? Lite smajlisar på må-bra-kontot bara :-) I och för sig inte så bara i dessa dagar.

En mini-sovmorgon på lördagen. En snabbis till centrum (tio meter bort) där jag inhandlade fler kort som ska skickas iväg till vänner och en ljus *morr* arbetsblus för 11 €. Inköp av blommor till Kaptenskan Haddock och sen körde vi iväg i strålande sol och tvåsiffriga minusgrader:

Vid Kastelholms slott / Slottssundet

Kapten Haddock med fru välkomnade oss med varm famn, åh det var så länge sedan vi träffade dem! Min favorit Träflyte låg på sin plats vid deras strand och jag tycker lite synd om husbåten som ligger där i isen...

I min värld ska Träflyte puttra iväg på glittrande blått vatten, gärna till "matt-tvättar-viken" där det är helt underbart fint att simma. Kapten påstod att husbåten hade det bra där vid brygga men jag hörde lite annat på hemvägen, någonting om mängder av snö på tak och däck (ser du Mässkalle, däck, inte golv)!  :-)

Vi var alla fyra (fem) över till Smakbyn för en sagolikt god lunch i en väldigt vacker och speciell miljö. Berättar och visar mer därifrån senare. Sedan fortsatte vi över till goda vänner på Simskäla där vi tillbringade kvällen och åt en god älgsteksmiddag. Och okey, jag kan erkänna att det finns stunder då vintern är vacker:

Väntar på Simskälafärjan vid Sandö kl 16...

Sovmorgon även idag. Fick ett litet städryck i morse och Totsie hjälpte mig att byta till vita dukar där jag glömt kvar de röda när jag städade ut julen....

Sedan fick vi besök, ett kort men kärt och efterlängtat besök av Blåögas gudmor och min vän sedan snart 34 år... Jösses vad den dryga timmen satt bra. Eftersom hon bor på finska fastlandet blev det avfärd med färja efter en stund men vi var och vinkade av henne och hälsade på Ålands - och Finlands - stolthet, Viking Lines nya fartyg Grace

Vi står i korrvik, Mariehamn  och fotar :-)

Sedan blev det långpromenad i solskenet och inspekterande av hus/lägenheter under påbyggnad. Nu väntar middagslagning och så väntar vi på Blåöga som ska komma hem efter helgens äventyr.  Bra helg med andra ord, hoppas er också varit det.

Jigglypuffan sa...

Ja, ibland måste man erkänna att vintern är vacker fast man mestadels knorrar över kyla och snö!
Vackra bilder!

Ezter sa...

JA det är vackert, men alldeles för kallt!

Malla sa...

härliga helg och fiiina bilder!!

Realisten sa...

Vilken härlig helg! Pussa hon dukhjälparen från mig. :)

Nette Cecilia sa...

Du har hunnit med mycket den här helgen ,snygg är den där nya båten .Kram Nette

Nica sa...

Vackert. Och vad skönt för dig att ha fått tanka vänskap, mat och prat! Det är tre av livets bästa grejer :)
(så just nu kör jag bara vänner och prat... )

Vilka läckra vinterbilder du bjuder oss på idag. Mums för ögat!

Vilken härlig helg du haft! :)

Osloskånskan sa...

Skönt med sådana helger när man ska ta fatt på en ny arbetsvecka! Kram!

KaosJenny sa...

Tjusigt!

Baronessan sa...

Vackra bilder. Skönt att du fick en smiley-helg! Duktig den där katten som kan lägga på dukar också :) Min helg har också varit bra. I natt drömde jag att jag hade fått jobb. Som städerska. På ett hotell där det bodde enbart Ungrare! Det var folk överallt och jag kunde aldrig komma igång och städa. Men nu är jag vaken och återgår till jobbsökandet.