torsdag 7 februari 2013

Ge dom vad dom tål,

och sedan blommar de som sjutton!
Mina orchidéer (ni vet vad jag menar) blev bortglömda under tiden april - sept förra året. En skvättdusch fick de i juli innan vi åkte till Malmö men annars stod de i norrfönstret och skämdes. Tog ett snack med dem i slutet på september och började vattna som jag jag brukar, den femtonde och sista varje månad. Sedan slutet på oktober har de alla blommat och gör det ännu, inte klokt alltså, men vackert!






Julens vita och röda Amaryllisar blommar på andra varvet liksom mina röda julstjärnor. Förutom de blad talibanen tuggat på är de i nyskick!


Galet! Dessa är verkligen julröda IRL!

Kanske jag borde ha blivit med handelsträdgård eller blomsterbutik? Eller inte. Men njuter av dem nu, det gör jag.

3 kommentarer:

Ezter sa...

Jag njuter inte av mina orkideer. De ser konstiga ut i bladen och ingen av dem blommar :(

Åsa Hellberg sa...

Men oj, vad roligt. Visst är det häftigt med växter som trivs?

Livsnjutaren sa...

Herregud vad vackra! Får jag skicka min orchidée på rehab till dig?! Den har bara två pinniga grenar kvar...