måndag 4 mars 2013

SS

Sockerstrejk.

Började i fredags. (en dum dag att börja på, jag vet...) Första mars.

Jag måste liksom göra något åt mitt sockerbehov för det är helt klart inte sunt. Varje dag efter middagen får jag ett sådant otroligt behov av något sött att jag skulle kunna krypa på mina bara knän och bryta mig in i närmaste butik som har något som bara påminner om choklad. Det är inte bra. Likadant på eftermiddagarna om jag inte har något att göra. Och sena kvällar, fy sjutton för sena kvällar utan gottigottgott!

Men nu har jag bestämt mig för att ta tag i det. Inga fler dammsugare, punchpraliner, kladdkakor och Fazers blå chokladkakor. Det är tufft. Jobbigt, tråkigt och smaklöst. Gud vad jag saknar choklad efter bara tre dagar...

Men. Jag funderar på en sak. Jag vet vad jag inte ska äta men hur är det med drickandet? Måste jag ge upp min fredagscider? Läste om ett urfånigt test där de påstod att just min favorit innehöll oceaner av socker. I och för sig vet vi alla hur mycket ljug sådana där undersökningar är, eller hur? Men vad tror ni, är det kört nu med Sommersbyn och rotsakschipsen?



14 kommentarer:

Singelmamman sa...

Ja det är väldigt mycket socker i en dån där. I all alkohol. Kör en vit period. Då hjälper du dig själv i kampen mot sockret.

Gafflan sa...

Helt ärligt JA! Ska du sockeravgifta dig själv så ska du avstå cider. I övrigt håller jag med Singelmamman.
Lycka till! :D

Malla sa...

jopp...tyvärr :S

Mina dagar sa...

Dra ner på (inte sluta helt för då funkar inte hjärnan liksom o det är dumt) kolhydraterna. Jag har märkt att sockerbehovet minskar rejält då!
I en burk Cola är ju typ 10 sockerbitar i och i en cider säkert lika mycket (tror jag)

Kram från en som också sockerstrejkar! Kämpa på!
Kramar

Madeleine sa...

Du klarar detta galant. Ät hallon och blåbär när det blir för jäkligt. Och sockerfria halstabletter.

Kram!

Mammy sa...

Socker till förbannelse i cider! Tyvärr!

Håller med Singelmamman.

Vero sa...

Jag har ingen som helst aning jag. Lycka till säger jag iallafall.

Ezter sa...

Som du vet nu, så ja, tyvärr... proppfullt!

Agneta sa...

Säger som Singelmamman, kör en vit månad. Jäkligt trist, men väldigt bra för kroppen.
Sockret är ett elände :(

Maria sa...

Även om alla här ovan har kommit med väldigt förståndiga kommentarer så måste jag bara inflika att det var inte leva du skulle sluta med väl??
Om du slutar med choklad och allt det där andra du radade upp tycker jag gott att du kan unna dig en cider till fredagsmyset.
Fast å andra sidan är det kanske dumt om du nu har ett sånt sockersug.
Äsch du ska nog inte lyssna på mig..... Jag vet inte riktigt vad jag pratar om. Gör som känns bra för dig!
Kram

Mitt liv med MS sa...

Om du vill sockeravgifta dig så måste du sluta med allt socker, går ett par veckor med abstinens.
Om du vill dra ner på socker men ändå äta lite lagom (väldigt svårt) så är ju 5 2 modellen väldans bra, 5 dagar utan choklad o fikabröd men till helgen en cider kanske & ngt gott på lördagen oxå.

Åsa Hellberg sa...

Heja! Att dra ned på (näst intill utesluta helt) kolhydraterna har tagit bort allt sug hos mig.

Anette Eriksson sa...

Ett mer "nyttigt" alternativ är ett billigt vitt vin som du blandar med vanligt kolsyrat vatten till en Spritzer. Helt ok och inte mycket kalorier eller socker. Givetvis ska man ju inte dricka hela flaskan på en gång ;-)

Shamrock sa...

Japp det måste du. Och det svåra är inte att låta bli godiset det svåra är att låta bli vinet till helgmiddagen