söndag 3 mars 2013

Grekiskt och ångigt

Idag har jag på sätt och vis haft långkok även om det skötte sig själv i ugnen. Jag har lagat moussaka:


Och se där uppe i hörnet, Zorra hann hoppa upp och ta sig en smakbit medan jag rustade med kameran. Moussaka är gott men ett himla stekande, kokande och pillande innan man kan kasta in det i ugnen.


Det blev supergott och räcker även till imorgon, vilket var tanken. Kameran och jag är inte överens, men det där bländvita nere i högra hörnet är Mannens tsatsiki - världens bästa!

Idag har jag ju städat - igen. Jag kan tala om att det går inte till som på tv shop men mer än godkänt får den:


Bilden har jag lånat då min ångmopp (även den röd) står i tryggt förvar bakom en garderob. Jag har kört laminatgolv, klinkers och linoleumgolv med "golvtrasan" och det blev väldigt bra! Vid riktigt svåra (? hos oss?) fläckar var det bara att låta ångan badda på en stund och sen torkade moppen bort det. Vårt köksgolv har inte varit så rent sedan jag bonade det när vi flyttade in (minns inte ens att det var bonat men nu syns det) och samma gäller fogarna i badrummet. "Ramen" man ska låta ångmoppen glida på vid mattvätt fungerade bra. Stora rutiga hallmattan i ylle är lite väl skitig för att det skulle bli 100 % men den är helt klart fräschare. Jag har inte testat själva ångsprutan på kranar och liknande, eller fönstertvätten och borstarna, det får bli en annan dag.

Nu ska jag satsa på dusch och soffhäng tillsammans med Netflix och Varg Veum Mannen, hoppas vi ses senare ikväll!

7 kommentarer:

Catta sa...

Men va gott!O vad flitig du har varit :-)

Knasterfaster sa...

Moussaka är så gott!

Baronessan sa...

Moussaka äts inte här då den innehåller aubergine vilket inte gillas av Gubbe. Synd tycker jag.
Tack för testet av ångmaskinen. Kan bli läge att skaffa en sån tror jag. Kan man köra den på skitiga katter också? ;)

Singelmamman sa...

En ångtvätt skulle jag också kunna tänka mig att ha.Jösses så roligt jag skulle tycka att det är att städa. Hoppas jag.

Eva in Athens, Greece sa...

Duktigt av dig att göra Moussaka, fru Venus, och städat en massa! Vilken bra grunka, den där ångmoppen!
Hej svejs!

Bibban sa...

herreminje ! vad du har jobbat o te o mä hunnit till Greklandet en sväng :)

Miiias sa...

Åh moussaka måste jag prova att göra någon dag, vet inte om det är uppskattat av resterande familj men skit i vilket för jag gillar det & är fasligt trött på dom gamla vanliga middagarna man fastnat i att laga... Den svarta lilla nosen förgyllde bilden :).