tisdag 26 januari 2016

Jag låtsas

att jag är 18 år och ska söka vidare till högskola och universitet.

Googlar, skrållar, läser och letar.

70% av utbildningarna och yrkesbenämningarna känner jag inte igen. De fanns inte på sjuttiotalet. Inte i början på åttiotalet heller för den delen.

25% är det så höga mattekrav på att jag kan lägga ner det redan i rubriken.

5% är sådant jag skulle kunna tänka mig men då är det en sur gubbe i kanten som betyder att utsikterna att få jobb inom dessa yrken är i princip lika med noll.

Det är inte lätt att bli gammal idag med allt vad det innebär med krämpor, oattraktiv på arbetsmarknaden, pensionsångest och liknande.

Men det är fasiken inte lätt att vara ung heller.

2 kommentarer:

Snäckskalsdalen. sa...

Just det var bättre förr. Och när jag sökte till gymnasiet fanns det bara 4 linjer att välja på. Så mycket enklare. Och titlarna är roliga, jag har fascineras av alla titlar som är så långa att de inte ryms på ett vanligt visitkort!
Vart tog alla kontorister och kamrerer vägen?
Kram

Nica sa...

Jag pluggar ju nu, 36 år sedan senast. Men trots allt jag gjort, egenföretagare i 25 år, bra poäng på högskoleprovet lång arbetslivserfarenhet, kurser, toppoäng på alla nätprov, så fick jag inte ens ta en kurs på universitetet, för att jag inte gick ut 3-årig Ekonomisk linje 1986....
Tack o lov för folkhögskolor.
Så titta på dem!
Kul att du bloggar så ofta nu. Då har jag något att göra i stället för att plugga som jag borde :)