onsdag 10 mars 2010

Möbler hos mig

Nu när det börjar närma sig vår och solen skiner ute så vänder jag blickarna inåt, mest för att slippa se alla skitiga fönster, men också för att jag känner för att pynta om hemma då det blir ljusare tider. Inte för att jag vet om ni är intresserade, men jag tänkte visa lite av mina möbler nu och då. Jag älskar möbler och inredning ock skapar gärna nytt av gammalt. På bilden syns en av två fåtöljer som jag fått av en god vän. De var från början klädda i ett lejongult sammetstyg.


Nu är stolen klädd i ett tyg från en av mina favoriter, "Designers Guild". Botten är naturfärgat linne med invävd sammet i olika röda färger. I mitt tycke blev det en helt annan möbel som jag är jätteförtjust i. Fåtöljen är ganska djup och förvånansvärt bra att sitta i då dynan är fylld med dun.




Stolarna lär ska vara från 1911 och i mycket bra skick. Det var inget fel på det gula sammetstyget heller, men jag förälskade mig i detta tyg som finns i många olika färger. Jag är mycket för att blanda gammalt med nytt, tycker att det ger mera liv till ett hem. Vi har även klätt dynorna till två fotpallar i samma tyg.



Till den chokladbruna soffan finns kuddar i ett ljusare tyg från samma serie.

Det skulle vara jätteintressant om ni andra ville visa nån favoritmöbel hemifrån nån gång. Gammalt eller nytt spelar ingen roll, allt är lika intressant! Åtminstone för mig :-)

Välkommen till mig, holzdesign! Hoppas du trivs :-)

14 kommentarer:

Osloskånskan sa...

Din blogg är så oförutsägbar, jag älskar det! Och finfina stolar förståss!

Fru Venus sa...

Tack! (tror jag) Kanske lite väl blandad kompott!?

Gafflan sa...

Fint tyg till fin stol! Tänk vad "rätt" tyg kan göra för en möbel :)

Singelmamman sa...

Min bästa möbel är mina tavlor, men de är ju int direkt någon möbel. Men dina stolar är ju så fantastiskt fina, jag ser redan framför mig hur jag sitter i dem, och hur skönt jag sitter. :-) Med rabarbervinet...

Fru Venus sa...

singelmamman: Åh, tavlor Jag älskar tavlor! Om du visar dina så visar jag mina :-) Både stol och vin väntar på dig!

Malla sa...

å det ser ut som en kungatron, så fin! jag ska visa dig ngn favorit senare idag eller imorgon.

Mollamaja sa...

HUR HAR JAG MISSAT DEN DÄR??! JÄTTESNYGG :-)

Susanne sa...

Mycket "nice" tycker jag som inredningsnörd jag ... älskar skapandet mellan gammalt o nytt :)
Just nu har jag ett gäng möbler som väntar på mig... på penslar tyg etc.... jag väntar på att min just nu sovande skapar lust ska vakna----
dessa stolar blev super snygga med detta tyg.. sedan att jag har ytters svårt för gult är en annan sak...mera..tack!

Mollamaja sa...

P.S. Designer´s Guild. Var hittar man dom, jag behöver gardintyg!!

Fru Venus sa...

mollamaja: 1. Du har kanske missat stolarna pga mina fantastiska drinkar ;-) 2. På "Syrrans"

Snäckskalsdalen. sa...

Shit så snyggt det blev med omklädningen av stolarna. Då blev man lite avis där!
Håller med om det där m string, hur och varför? Verkar fasansfullt.....är det så att man har det för vadå?
agneta

evasol sa...

jag skulle gärna visa dej mitt fyndade Aalto bord....
sen ett gott råd om barnens strig..klipp av snöret..
hoppas du hinner njuta av den här vackra kvällen

Ewa sa...

Superfin fåtölj. Och den blev ännu finare efter omklädningen! *lite avundsjuk*

Finnpajsaren sa...

Men herregud så fin stol! Ja det skulle lätt vara min favvopryl om jag ägde den.
Vilken är min då...? Hmmm kommer inte på nån...

Kram.