fredag 14 maj 2010

Veckans vintips - sommarens vita box

När vi var över till Sverige förra veckan så införskaffades ett par av dessa: Dunavar, Pinot Grigio från Ungern. Detta vita "krispiga" vin finns både i box, nr 12411 för 179,00 kronor eller i flaska för 59,00. Dunavar har genom åren fått genomgående bra betyg och vinet beskrivs som "torrt och druvigt" och rekommenderas till kyckling och fisk. Vi för vår del tycker att det är ett utmärkt sällskapsvin under sommarhalvåret, serverat väl kylt. Det finns också en Chardonnay, men den verkar inte vara kvar i Systembolagets sortiment. Jag tycker absolut att ni ska prova detta vin.

7 kommentarer:

BrunettAnna sa...

De ska jag testa!! Jag föredrar nämligen vitt vin...men tycker det är svårt att variera sej!!
Jag tackar för tipset!! ;0)

Desirée sa...

Tack för tipset!! Och vilken underbar katt ni har! =)

Tantaluran sa...

Är man konstig om man tycker att vitt vin ska vara rumstempererat? Så tycker nämligen Tantaluran!

Singelmamman sa...

Mmm, det där ska jag absolut prova. Tack för tipset.

Malla sa...

tack så mkt, det ska testas!

Veronica sa...

Det där är verkligen ett överraskande prisvärt och gott vin som de flesta gillar. Förvånansvärt jämnt i kvaliteten också. Pinot Grigion är den man vill ha, jag föredrar den framför Chardonnay'n alla ggr.

tankar från mitt fönster sa...

Vitt vin lagom till sommaren! Tackar förtipset!
ska till "systeremma" i morgon.
kram
trevlig helg!
/kajsastina