onsdag 28 juli 2010

Tonårstjejer, mammor och kläder, eller, "varför måste man visa trosorna?"

Hade ett par korta men hetsiga diskussioner med tonårsdottern med sällskap igår i Stockholm. Det värsta var att vi var tre mot en, i princip. Den andra mamman, min arbetskamrat, tycker att: "Alla klär sig ju så!"

Varför kallar tjejerna det en klänning, när det egentligen är ett längre linne eller nåt sånt?

När jag kastar nåt på golvet och ber dom ta upp det, böjer de på knäna och "sätter" sig ner efter det, men när man ser dom annars så böjer dom sig fram med raka ben och man ser halva rumpestumpan och tvättrådslappen på H&M trosorna.


Varför vill man ha svarta strumpbyxor på sommaren, eller strumpbyxor överhuvudtaget?

I mina ögon är endast ett "lite längre linne" ett tecken på att man glömt byxorna eller kjolen, men i deras är det "mode"?

Vad har hänt? Var är Carl-Larsson klänningarna och solklänningarna? Varför måste allt vara halvnaket? Tänk om jag skulle gå så, vilket liv det skulle bli! Förr var det ofint att visa trosor, behåband och halva kalsongarsel på killar, idag är det nästan ett måste! Jag fattar ingenting, och då är jag fortfarande ung......typ.

11 kommentarer:

Knasterfaster sa...

Sambon och jag såg en sådan där "byxlös" tjej idag. Hon höll på och fyllde en lastbil med möbler. Flyttade antagligen. Det såg inte alls roligt ut då hon var tvungen att böja sig framåt... Tala om för dina tjejer vad du tycker om deras klädsel men låt dem klä sig som de vill. Modet är ju sådant.

Malla sa...

jag kör leggings och långlinne men jag är kort i rocken och då går långa linnen långt över rumpestumpen så trosflasch är det ingen större risk för. vi brukar sucka över mus-i-kant flickorna med shorts som nästan visar blygdisarna eller då baken visas utanför. What to do what to do! Pojkar med hängbralla blir jag extremt sugen att bara rycka lite i. I brallan alltå. Men det får man ju inte.

Pinglan sa...

Det roliga är att killar tycker inte det modet är snyggt heller!

Livsnjutaren sa...

Ja konstigt mode är det,min 14 åring går också klädd så. Men hon är trådsmal så det ser fint ut. Men lite längre kjol/linne hade inte skadat.

pandakatten sa...

På min tid var mammor förfasade över att vi hade håliga jeans och joggingbyxor på oss till skolan. Men jag håller med dig Fru Venus. Varför blir flickors kläder mindre och mindre och pojkars större och större?

Singelmamman sa...

Det tråkiga är inte att det är kort. Det tråkiga är att de ser ut att sakna ngt. Fem cm längre shorts hade räckt. Men jag säger inget längre jag har redan sagt vad jag tycker till min dotter.

Sagas blommor sa...

Helt av samma åsikt!! min 16-åring var på försommarn på en klassmiddag där jag inte såg hur hon for klädd,däremot hämtade jag henne o ve o fasa!!!Det såg ut som hon hade glömt byxorna, med sitt "långlinne" o strumpbyxor såg det helt tokigt ut! Jag lät nog henne förstå vad jag ansåg o hon lär nog inte göra om det!

Black Iris sa...

Jadu, jag och "gubben" lever med två av mina barnbarn. Tjejer båda två på 14 och 18 år. 18-åringen har blivit väldigt "vuxen" och det finns inget att klaga på men den här 14-åringen kan göra mig galen med sina kläder och sin parfym som stinker.
Hon tycker att jag är ofräsch för att jag vägrar raka benen t.ex. och det här med linnen stämmer också på henne. Hennes s.k. klänningar är som du säger linnen för mig.

Maidi

Sara sa...

Ja harreligen. Det är lite av de anledningarna som jag är så nöjd över att ha tre söner (detta lär jag dock få äta upp.. När de är 13 kommer det väl att vara mode att hänga ut snopparna genom gylfarna.. eller något annat vansinnigt).
Vad ska man säga? "Ta på er byxor" hjälper nog föga. Det är bara att vänta ut vintern.. kylan kräver mer på rumpestuparna.

Realisten sa...

Jag håller med dig. Men samtidigt handlar det ju bara om ett ungdomsmode som råkar gälla just nu.
Mina föräldrar gillade inte heller allt jag hade på mig eller allt jag gjorde när jag var tonåring. Då fanns inget annat, i dag förstår jag mycket väl hur mina föräldrar tänkte.

Jesse-Paloma sa...

klädstilen med längre linne har varit ganska stor men jag tycker att du som förälder har något att säga till om. Förklara för henne att du inte gillar det. Att det inte är okey och be henne akta sig för gubbar på stan, det är ju buffe för dom nu med modet. *uuäk*

Jag använder själv längre linnen, men jag har trekvartsleggings till. Skulle inte våga gå ut i såna mini shorts "som är så mode". Skulle skämmas!