onsdag 11 augusti 2010

Västerbottensostpaj

Här kommer receptet på pajen vi åt igår, finns bild på tisdagens sista inlägg.

Nu brukar jag faktiskt fuska med botten för vi har världens bästa och billigaste, färdiga, djupfrysta pajbottnar, men så här ska det hemlagade originalet vara:

125 gr smör
3 dl vetemjöl
1 msk kallt vatten

Blanda till en deg som får stå kallt i 15 minuter. Kläm ut i en pajform och förgrädda 10 min i 225 grader

Fyll pajskalet med 6 dl riven västerbottensost, rör ihop 2,5 dl matlagningsgrädde och 3 ägg, lite salt och svartpeppar. Häll över osten. Om jag har tillgång, som igår, lägger jag ett par dl smörfrästa kantareller och lite fräst lök under osten.

Grädda i 200 grader i 20 - 30 minuter, tills pajen är gyllengul :-)

Pajen är god som den är med en sallad, men också med en klick gräddfil eller creme fraiche, lite löjrom, hackad gräslök och nymalen svartpeppar! Smaklig måltid!

10 kommentarer:

Rut-Knut-Tjut sa...

Inte bara för att jag är Västerbottning men jag ÄLSKAR västerbottenspaj. Det är bland det godaste som finns.

Lysande ögonblick! sa...

Bra där. Ska jag laga till nästa kräftskiva. men än så länge verkar det inte som att det blir någon. :-( kanske får ta och ordna en för mig själv. :-)

Pinglan sa...

*dreeegel*

Tjillevipp morsan sa...

Mmm..nu rann det till i mungipan ;)

Anonym sa...

Har du fått receptet på Collins Ostbod i Norrtälje? Jag har ett litet häfte därifrån med just precis det där receptet! Sambon brukar göra den där pajen och den är ju så fantastiskt god.
/Knasterfaster

Renée sa...

Men nu dreglar jag...

Fru Venus sa...

Tror det är från en veckotidning, i alla fall är det så gammalt att jag (tyvärr inte) inte ens visste att Collins ostbod fanns, detta himmelrike på jorden :-) Jag har haft receptet i över 20 år.

Petra sa...

Tack för receptet. Detta skall göras till vår kräftskiva.
Kramar

Tantaluran sa...

Men alltså...........du kan inte bara skriva ett recept så där...blir toksugen nu och måste bums baka en. Den där evigt-eviga bantningen går åt skogen i dag igen *suckar tungt*

Black Iris sa...

Prova med kräftstjärtar och lite cayennepeppar nästa gång. Det är också mumsigt.

Kram Maidi