onsdag 12 januari 2011

På kurs med Fru Venus

För: Främst tonåringar, men även män i vissa hem
Var: Hemma
När: Alla tvättdagar
Kurs: "Ta vara på din tvätt!"

Eftersom den ömma modern i familjen med glädje sorterar, tvättar och torkar all tvätt i huset och sen lägger den rena, torra tvätten på vår säng för avhämtning, tycker jag att det inte är mycket begärt att ägarna till tvätten ser till att den hamnar i skåp och garderober. Men icke. Så, läs och lär, på följande ställen ska den inte vara:

  • Golvet. Man måste i ett tidigt skede lära barnen skillnaden på kläder och mattor.
  • Sängen. Det är också en viss skillnad på kläder och sängkläder. De enda kläderna som får vara i sängen är nattkläderna, och då endast en omgång i gången.
  • Soffan eller fåtöljen. Önskar ni ändra färg eller form på klädseln så köp en filt eller pläd. Drapera inte dina möbler med nytvättade kläder.
  • Skrivbordsstolen. Att samla flera dagars ren tvätt på skrivbordsstolen är inte att rekommendera då garderoben snart gapar tom. Att sen en morgon klockan 07.48 stå och tjuta att du inte har några kläder går inte hem hos tvättchefen.
  • Skåp och garderob. Jo, men inte i en stor, inknölad jävla hög!!
  • Tvättkorgen. Det absolut värsta stället! Att föra rena kläder till tvättkorgen för att de legat på golvet/sängen/stolen så länge att du inte längre vet om det är rent eller smutsigt, ja, det borde vara dödsstraff på det! Då det är olagligt så blir straffet två veckor utan rena kläder eller tillgång till tvättmaskinen. Bye bye favvojeansen, liksom.
Maria, du är välkommen som följare :-)

    17 kommentarer:

    Petra sa...

    Sätt hårt mot hårt. Heja dig.

    Bibban sa...

    oj, du måste ta bra betalt om du ska hålla en sån himla innehållsrik kurs ;)) Det skulle kosta en och annan spabehandlig eller nått;))

    Oljekritan sa...

    bra kurs igen..du har koll på det!! Låter som det kommer bli kliniskt fint och rent i erat hus..om Ni håller kursen ;-) kramis

    Malla sa...

    Haha, alltså du är BÄST på att sätta samman kurser!

    Rut-Knut-Tjut sa...

    Haha. Ska spara dina kurser, kommer nog att ha användning för de.

    Hur mår du nu? Kram

    Shamrock sa...

    Jag anmäler genast mina ungar. Senaste året har de tappat allt sitt tvättvett...

    Anonym sa...

    Noen ganger er det godt når ungene har blitt så store at de har flyttet ut:-)

    Gro

    Huskatt sa...

    Helt UNDERBART !
    Jag anmäler 4 barn, samt en obildbar man!

    Skuggan sa...

    =) Lycka till!

    Lippe sa...

    Gött!! Trodde att det bara var min yngste ängel, Beta-sonen, som inte hade koll på vad som var rent och inte och därför la allt i korgen!!!

    Snäckskalsdalen. sa...

    Anmäler....tja, vem anmäler jag......jag anmäler någon av oss i alla fall.

    Fru Gårman sa...

    Jag anmäler mig själv. Här kan tvätten ligga kvar i tvättsäcken i flera dagar efter tvättstugedagen... Men ren tvätt ligger inte och dräller någon annanstans i alla fall, så jag är nog en bit på väg? :D

    Nica sa...

    Så, så, sååå klockrent!!
    Det där ska jag fanimej printa ut och rama in - och sätta i båda barnens rum! :)

    Löv ya! Du är underbar.
    Och skriver lysande!

    Lysande ögonblick! sa...

    phu. galet.

    är det verkligen tänkt att vi ska vara tvättministrar också?

    Maja sa...

    Mina skulle behöva en kurs i att inte lämna kvar mat i utflyktsväskor-kurs
    Det har luktat illa i ena dotterns rum länge,
    igår hittade jag orsaken
    en matsäck från i höstas... FY!!!

    Livsnjutaren sa...

    Underbart. rätta takterna. Tycker du kan kalla dina kurser för Fru Venus bibelskola.Amen;)

    Hosanna sa...

    Dottern har fixat en tvättkorg till som hon använder för ren tvätt... så hon slipper vika... *suck*