söndag 20 februari 2011

Fråga x 2

1. Om din tonåring blir tillfrågad om att resa till sin far och hans nya familj under sportlovet för att vara barnvakt åt sina nya halvsyskon, ska hon få "barnvaktslön" då tycker ni? Nämnas kan att en jämnårig flicka i byn alltid får bra betalt för samma syssla.

2. Jag har ännu en gång bakat Oopsies, ni vet LCHF "bröden", äggvita+salt blandas med äggula+ost och gräddas i ugn. Varför blir smeten alltid för lös och "bröden" som pannkakor? Äggvitan vispar jag så hårt det bara går och jag rör inte om för mycket när äggsmeten ska blandas. Vad gör jag för fel?

17 kommentarer:

Lippe sa...

På fråga ett svarar jag att om anledningen till resan är att de behöver barnvakt så ska hon naturligtvis ha betalt, BRA betalt!!

På fråga nummer två svarar jag att jag inte har en susning men att när du löst mysteriet får du gärna höra av dej! Är det gott??

KRAM min vän :)

Osloskånskan sa...

Jag tycker hon ska ha betalt, helt klart!
På tvåan; keine ahnung, aber sorry.

Shamrock sa...

Självklart ska hon ha betalt annars kan de vara utan barnvakt.

Brödfrågan törs jag inte svara på

Agneta sa...

Jag tycker nog att hon ska ha betalt, ja.

Sus sa...

Nä, varför ska ungar ha betalt för allt de gör?

Småländskan sa...

Ja, om anledningen är "barnvakt" då ska hon ha betalt! Men jag hoppas att det är av en helt annan orsak hon åker dit.
På fråga B svarar jag "jag vet inte".

Gafflan sa...

Barnvakt=Betalt
Oopsies=?
Pöss.

tjocka muppens blogg sa...

Ja absolut betalt! :) massor :)
Gör inte oopsies testa maries ostfrallor ist. mycket mumsigare! länk på min blogg till hennes (znack) :) kram

Malla sa...

på fråga 1 svarar jag JA.eftersom hon är tonåring ska hon ha betalt, hade hon varit vuxen hade jag svarat nej.
på fråga 2 svarar jag: ska man inte ha philadelphia i såna bröd också?

Polargrevinnan sa...

Är hon tillfrågad om hon vill komma och vara barnvakt är det klart att hon ska ha betalt.
Det är en jobbig situation för din dotter. Hoppas det löser sig på ett bra sätt.
Oopsies - är det grekiska för mig är det helt obekant.
Ha det bra.
Kram Viola

Singelmamman sa...

Tänkte spontant ja, men sen är frågan: är hon ditbjuden enbart för att vara barnvakt då vidhåller jag att hon ska ha betalt. Men om hon är tillfrågad om hon kan vara barnvakt när hon väl är där... ja då vet jag inte riktigt, kanske en mindre peng. Jag tycker inte det är självklart att tonåringar ska vara barnvakt till sina syskon.

Brödet? För varmt i ugnen, för kallt, för mycket rört i byttan, för lite? Ledsen, ingen aning faktiskt.

Nica sa...

Klart hon ska ha en peng, det tycker jag nog. Men det måste ju kännas lite småruttet om det bara är därför hon ska få vara med...?
Har aldrig gjort oupsies faktiskt, men googla runt och kolla vad folk skriver - kanske kan man göra om receptet lite - eller testa annan ungsvärme...
Vet att Anna J "Vägen från 137 kg"-bloggen hade recept och skrev ofta om det.

Pyss!

Tant Grön sa...

Om hon åker till sin far för att umgås med honom med vidhörande familj, inte betalt. Om han uttryckligen bett att hon ska komma gör att passa syskon, jo då kan någon form av betalning vara aktuell. Pengar eller något hon önskar sig. MEN, det ska hon ta med honom. Du skall icke vara tolk i detta. Om man är såpass kaxig så man funderar på att ta betalt då ska man ta det direkt med den det gäller och inte gå via sin mamma.
På fråga två har jag inget svar. Beundrar bara din vilja. Själv går jag ned något kilo i veckorna och sedan upp detsamma när helgen kommer. Vågen står alltså egentligen helt still.

Helena sa...

Hoppas att hon vill åka själv, och inte blir lockad för pengarna. Viktigt att hon i så fall vet hur många timmar om dagen det blir, och att hon pratar igenom ordentligt med pappan vad som ingår i barnvaktjobbet. Klart hon ska ha betalt, eller om det är något hon önskar sig som hon kan få för jobbet. Här gäller också att pappan är pappa för henne, och inte bara arbetsgivare.

Lysande ögonblick! sa...

Hm. Jag tycker faktiskt att hon ska ha betalt. Ja. Det tycker jag.

Och som svar på din andra fråga. Jag vet inte.

Ha en fin fin måndag kära du!

Finnpajsaren sa...

Jag tycker tonåringar gott kan hjälpa till utan att få betalt. MEN om det ligger nån annan historia bakom det hela som komplicerar det, är ju inte svaret så enkelt. Om hon ska vara ersättare för den andra barnvakten, tycker jag hon ska ha nån form av lön ja. Men så är det ju ändå hennes pappa och om hon ändå är där regelbundet och umgås tycker jag man kan hjälpa till lite utan att be om lön. Men jag vet ju inte hur deras relation är heller. Men jag tycker inte du ska behöva vara nån mellanhand i detta, eller?

På opsipoppsisarna svarar jag A. Eller B. Jag vet inte. Gjorde såna en gång och kunde bara konstatera att de inte är som bröd hur man än vill. blä.

Anonym sa...

Min fader var inte hemma, han var på jobb. Träffade honom inte alls då kan kom hem två dagar efter att jag farit. Dottern lade även ut pengar till bussen. ^^
// 15 åringen.