söndag 20 februari 2011

Mannen är värd sin vikt i guld!

Det är så skönt att Mannen lagar mat, god mat, för då kan jag med gott samvete laga min LCHF mat och veta att de andra får vällagad och god mat utan att jag blandar mig i. Nu gäller det här mest på helgerna men vi brukar planera den kommande veckan ganska bra också. Idag lagade Mannen det här:


Osso Buco med gremolata och rissoni-risotto med saffran. Ni skulle känt dofterna i köket efter detta långkok...    Jag, ja jag körde min min favorit för stunden, Ceasarsallad med bacon blev det idag. Jag hottade till det med lite gurka i salladen:


Igår träffade jag en vän som kört med LCHF i snart fyra månader och jag blev bara och gapa när jag hörde hur mycket vännen gått ner i vikt!  Jag var så avundsjuk glad och häpen att jag bestämde mig på stört, att här ska inte ges upp, nej köra på bara! Och Ceasarsallad är gott! Här kommer receptet på dressingen som ni frågat efter:

  • 2½ dl rapsolja
  • 1 ägg
  • 2-3 msk citronjuice
  • 2 sardeller
  • 1 pressad vitlöksklyfta
  • 1 msk vatten
  • 1 msk vitvins vinäger
  • ½ krm salt
  • ½ krm svartpeppar
Det är svårt att tro att allt detta ska bli en krämig vit dressing, men lägg allt i en burk/bunke som stavmixern ryms i och kör den i tio sekunder - färdigt!

12 kommentarer:

Petra sa...

Ceasarsallad är alltid så gott.
Kram och kämpa på.

Anonym sa...

Heja !
Kämpa på !!!

Lysande ögonblick! sa...

Oh my. Jummy!

Lippe sa...

Älskar ceasarsallad och kopierar receptet!
Kram o tack ♥

Pinglan sa...

Vad gottit det ser ut!!

Småländskan sa...

Jag har också kopierat dressingreceptet!
Vet inte om jag redan berättat, men jag tänker på dig flera ggr om dagen *s*. I min bokhylla står självaste Venus från Willendorf. Jag gjorde en kopia av henne på den tiden jag gick en estetisk utbildning. Hon är EXAKT som originalet! Jag gillar henne. Och jag gillar dig!

Elle sa...

Kan du låna ut den där matlagande mannen?
Jag vet inte när min make lagade mat sist...
Räknas det när de ringer efter en pizza...??

Ha en skön kväll och ge för tusan inte upp med viktminskningen!! Heja, heja!
Kram Elle

Huskatt sa...

Det är så det kanske måste vara...envist och bestämt med ett mål i sikte.

Malla sa...

cesarsallad är min favorit! :D

Bibban sa...

Helt plötsligt så får man en massa goa mattips när man tittar in, så bra ;))

Anonym sa...

Takk for oppskriften! Den skal prøves. Jeg gleder meg.
Klem fra Gro

Anne sa...

Ja Ceasarsallad är verkligen det bästa.
Kämpa på. Du är grym!!!