måndag 7 februari 2011

Ska jag ge upp?

Leva med övervikten och strunta i hur jag ser ut? Ulrika Gabriel som coachar mig är så duktig, säger så vettiga saker och skriver ännu klokare. Jag läser hennes papper och nickar och hummar jakande, ja men visst är det så! Men... Det är konstigt, den där varma koppen te och en skiva finskt, surt rågbröd med skinka och ost på kvällarna, det är det som får mig att må bra, känna mig trygg. En trygg, varm och bekant känsla i magen. Nu är jag vilsen. Ge upp?


Det finns en engelsk film från 1997, "The full monthy", på svenska, "Allt eller inget", och det är nog min absoluta favoritfilm! Har ni inte sett den, gör det! I den filmen finns en scen med en överviktig engelsman som måste banta för att platsa i gänget med män som ska strippa och tjäna pengar. Han har blivit tipsad om att linda in sig i plastfolie, för då går han ner i vikt! Han går in i ett trädgårdsskjul och virar lager efterlager med plastfolie runt sin ölmage, sätter sig på en bänk och äter en chokladstång(!), medan han väntar och plasten "verkar"! Scenen är vansinnigt rolig :-)) men det är också så jag känner det, jag tänker rätt, jag vill göra rätt, och ändå blir någonting längs med vägen fel. Samma jävla visa alla år i början på året.

24 kommentarer:

Ingegerd sa...

Hmmm, är nog likadan...vill ju gå ner i vikt o kämpar på men har svårt att avstå från livets goda...men denna gången VILL jag lyckas! Om jag lyckades sluta röka för 2½ år sedan efter 30 år så borde jag väl kunna gå ner 17 kg i vikt? Eller?

Cajsas Faster sa...

Känner igen känslan...
Man vet att man duger, folk tycker om en ändå, men man mår inte riktigt bra...

Svårt fall, doktorn grät...

Lycka till!

Pillargontanten sa...

Asch då, det kommer att lösa sig, rätt var det är så bara ramlar de av, de där extra volangerna vi drar omkring på...
Jag hejar på dig :)

Fru Gårman sa...

Käraste Venus! Nej, ge inte upp! MEN du kanske måste hitta ett sätt som passar dig? Du kanske kör på med fel saker? Rågbörd med skinka och ost, det är inte den du blir fet av! Det vet du ju egentligen. Det finns en miljon sätt att minska i vikt. Det gäller bara att hitta det sättet som passar just dig! Dessutom, det är bättre att gå ner ett kilo i månaden än att stå still eller gå upp lika mycket.... KRAM!!!

Cina sa...

Att man svajar på vägen är inget konstigt. Inte heller att man ger upp. Bland det svåraste som finns, tror jag, är att ändra matbeteende. Nu har du ju en coach! Och vi peppar här på bloggen! Vad gäller filmen är det bland de härligaste filmer jag sett. Både underhållande och tänkvärd!
Kram till dig!

Ezter sa...

Så sant som det är sagt...vilket alternativ ska man välja? Vara tjock eller må bra, ibland verkar det som om det är antingen eller!

Lippe sa...

Du har det ju lite extra tufft nu med värk och jäkelskap och då är det så lätt att misströsta.
Ta inga beslut nu utan gör vad du kan så länge, lyssna på vad coachen säger om du tycker att hon är vettig men ta inga stora avgörande beslut när du mår så här. Ta små dagliga beslut så länge och tänk att du gör så bra du kan här och nu! Naturligtvis älskar alla dej vilket beslut du än tar ♥
Läs i rutan där du skrivet "om mig", kanske hittar du tillbaka till känslan du hade då.

Kram och må så bra du kan vännen ♥

bakom berget sa...

Håll ut! Hmmm...Jag borde oxå börja tänka på det där! Jag ger bort kakorna!
Kram Åsa.

Singelmamman sa...

Såger som Lippe säger. Och kom ihåg att du gör det för din skull. För att lindra astman. För att må bättre. Men en fråga: Brukar du ge upp när livet är tufft? Om inte, varför göra det nu då? Men ta det lugnt. Och lyssna på coachen. Och vad du själv vill. I högerspalten står din vikt vid invägningen, och din andra vikt, minus 2,3 kg. På hur länge då? Och vad gjorde du för att minska? Krävdes det mycket? Sen blev det ETT bakslag. De kommer att hända fler gånger, men inte fan ger du upp varje gång du får ett bakslag. Så gör inte det nu heller. Nä jag ska inte skriva mer. Kanske mejlar istället. Men du går inte ner i vikt för mig, eller någon annan, bara för din egen skull. Kramar i mängder.

Gafflan sa...

Lippe o Singelmamman säger det bra! Det är bara du som kan göra valet, ingen annan. Att gå ner i vikt är inte lätt heller, det kostar i att avstå eller inte äta det där goda så ofta. Det svåra är att inte ge upp att se framåt, långt fram för till nästa månad har du inte gått ner 25 kg men om ett år. Ta små steg i taget. Ett idag och ett i morgon. Jag frossar på helgen men försöker avstå på veckorna men det skiter sig ibland.
Jag tror på dig, jag tror du kan, jag tror du väljer rätt.
Bamsekramar i massor.

Mollamaja sa...

Nä inte ge upp, kanske bara inte fokusera så mycket på hur det måste vara och bli, ta en dag i taget, varje liten framgång i taget. Hitta alternativ. Har världens goaste recept på morgon-/kvällsmuffins på dinkelmjöl om det skulle knipa ;-)

Huskatt sa...

Min sport brottning, där handlar allt om vikten.
Nu ska jag ge dig mitt absolut bäst tips på bantning.
VAR INTE HUNGRIG!
Är det magen som vill ha mat, eller hjärnan?
APELSINER kan man äta i mängder. Och jag lovar att inte någon pallar med att trycka i sig mer än max 5 stycken. Och man är mätt i en mindre evighet, för apelsiner bryts inte ner så enkelt i kroppen.

Så AB-slut Gnällt ! Nu faan tar du tag i det här, tar dig i kragen och kommer igen! Du fixar det du vill! Och nu VILL du det här! Nu är du så jävla trött på hela skiten och du SKA!!!
STOR BAMSE KRAM SOCKERTOPP DÄR!

tjocka muppen sa...

Jag äter lchf och äter otroligt god mat varje dag, från morgon till kväll :) jag har gått ner 5,5 kg sen 3:e januari men har fortfarande 24,5 kg kvar. Du får gärna titta in och få inspiration, recept och pepp från bloggen.
Jag läser din underbara blogg varje dag, du får inte ge upp!
Kram

Chrissan sa...

Näää. Inte ge upp inte! Instämmer med Singelmamman till fullo.:) Kram!

Osloskånskan sa...

Häng på! D.U K.A.N!

tjocka muppen :) sa...

Ett tips (som uppföljning på ditt svar) har du testat lchf:s ostfrallor??? MUMS framför tv:n och knappt några kolisar alls! :) Kram kram (det finns länk från min blogg till Maries och hon har en massa recept på bröd :)

Ulrika Gabriel sa...

VARFÖR ska du ge upp?
VARFÖR vill du gå ner i vikt? Vad är ditt mål? Hur vill du må, kanske snarare än se ut?
Din tröst och din flykt som du får med te och smörgås kan du få på annat sätt. Teet är ju bra. Ta en ruta mörk choklad till?
Kan du känna trygghet på något annat sätt? Hitta en ny rutin eller procedur. Du kan om du vill, det vet jag. Kram

Lisen sa...

Kära fru V - inte ska du ge upp!!! Jag kämpar också på mitt håll!!! Om jag kan så kan du - det lovar jag!!! Måndagskram till dig!!!

Knasterfaster sa...

Det där rådet med apelsiner tycker jag låter bra. Det är så himla gott med apelsiner. Du kommer inte att ge upp!

Malla sa...

Kära du,ta in allas kommentarer! vi peppar - känner du det? vi hejar och hejar! gör det för din skull, inte för ngn annans, men förstå att vi finns här :)
puss

Lady Gaggig sa...

Alla här har nog sagt allt vettigt som finns att säga....
Wow, så många underbara peppande vänner Du har!
Allt kommer ordna sig...det gör det alltid. Men ibland tar det bara lite tid lixom!?

Och har du nu så ont i ändalykten så förstår varenda kotte här att allt annat också blir skitjobbigt, för värk SUGER energi ur en!!

Massa kramar!!

Sus sa...

You can do it! Kan jag ha en vit månad kan du gå ner i vikt. Bestäm dig Kvinna! Du vill ju. För hälsans skull om inte annat.

Du kan Venus!

Shamrock sa...

Nej, du ska inte ge upp. Men det måste få ta tid (det är det svåra)

Nica sa...

Ge inte upp! Du är värd det här!
Snart kommer lite pepp och hjälp på posten - så håll utkik :)

Kram. Ge. Inte. Upp!